Een website: het digitale visitekaartje van je bedrijf

Misschien start je net je eigen bedrijf en moet je nog werken aan je naamsbekendheid. Dan is het fijn als je door mensen snel gevonden wordt en op die manier steeds meer klanten aan kan trekken. Of wellicht heb je een bedrijf dat al lang bestaat, maar is de website toe aan een update. Als je website goed vindbaar is, dan kun je per dag ontzettend veel bezoekers aantrekken en dan is het zonde als er op je website alleen verouderde informatie te zien is, niet goed werkt of niet meer past bij wat je als bedrijf wilt uitstralen. Zonder website loop je als bedrijf een hoop kansen en potentiële klanten mis. Een goede website kan een breed draagvlak voor je bedrijf creëren.

Persoonlijke aandacht voor jouw website

Een website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Hierop kunnen al je (potentiële) klanten alle informatie over jouw bedrijf vinden. Het is daarom belangrijk dat jouw website overzichtelijk is en alle belangrijke informatie bevat. Daarnaast moet je website herkenbaar zijn en makkelijk in gebruik. Met deze punten kun je al rekening houden bij het ontwerp van je website. Het is daarom belangrijk dat je weet wat er allemaal op je website moet komen. Natuurlijk kan het nooit kwaad om inspiratie op te doen bij andere websites. Dit kan je namelijk een goed beeld geven van wat je wel wilt, maar ook zeker van wat je niet wilt.

Wat komt er kijken bij een goede website?

Een goede website komt niet zomaar tot stand. Naast de vormgeving moet er ook nagedacht worden over andere aspecten van de website. Je zult zelf ook wel merken dat sommige websites prettiger in het gebruik zijn dan andere. Een website die niet prettig is in gebruik zorgt ervoor dat mensen snel uitgekeken zijn en verder gaan kijken. Dit is natuurlijk precies wat je niet wilt.

Overzicht en structuur: de basis
Door goed naar het ontwerp van je website te kijken kunnen we dit voorkomen. Allereerst is het belangrijk dat je website een logische structuur heeft. Hier kun je voor zorgen door voor jezelf duidelijk te maken welke informatie je wilt delen. Vervolgens kun je deze informatie rangschikken op opdelen in categorieën. Als je dit hebt gedaan, kun je voor jezelf bepalen wat de hoofdpagina’s zijn en wat de subpagina’s zijn die onder deze categorieën vallen. Dan is het ook belangrijk dat de bezoeker van je website makkelijk door je website kan navigeren. Als je website overzichtelijk is en alles duidelijk weergeeft, ervaart de bezoeker meer gebruiksgemak en is deze sneller geneigd om op jouw website te blijven.

Functioneel design is de sleutel
Daarnaast is het ook belangrijk dat je naast een grafisch ontwerp ook een functioneel ontwerp van je website hebt. In een functioneel ontwerp worden alle huisstijlen, lettertypen, kleuren en marges besproken. Op deze manier is alles altijd voor iedereen duidelijk en kun je hiermee conflicten of onduidelijkheden voorkomen.

Het venijn van verschillende devices
Waar vroeger het bouwen van de website nog simpel was omdat er maar één format nodig was, is dat tegenwoordig wel anders. Websites zijn tegenwoordig vanaf verschillende devices toegankelijk maar dat zorgt er ook voor dat één ontwerp van je website vaak niet volstaat. Je hebt een ontwerp van je website nodig die toepasbaar is op alle devices (smartphone, tablet, laptop) en daarnaast ook nog op alle browsers (Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge et cetera). Een website die goed werkt en er mooi uitziet in Firefox, kan heel onoverzichtelijk zijn in Google Chrome. Het is altijd verstandig om dit te controleren.

Hulp bij al je vragen

 

Waarschijnlijk heb je ontzettend veel vragen over je merk of je bedrijf en weet je niet waar te beginnen met het ontwerpen van je website. Gelukkig kan ik je met veel van deze punten helpen. Ik ga je helpen met het proces waarbij we de stijl van je merk gaan ontwerpen. Deze stemmen we dus af op jouw wensen en zorgen ervoor dat deze stijl op alle gebieden doorgevoerd kan worden, als je hiervoor kiest. Daarnaast zorgen we er ook voor dat jouw stijl uniek wordt, waardoor je herkenbaar wordt voor jouw (potentiële) klanten. Vaak beginnen we bij het logo van je bedrijf en dit is vervolgens makkelijk uit te breiden naar een website in bijpassende stijl.

Allereerst gaan we nadenken over de concepten. Daarbij kunnen we eventueel ook kijken of je nog andere grafische uitingen wilt gaan gebruiken en welke passen dan bij jou en je bedrijf?

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat de grafische uitingen doen wat ze moeten doen: jouw doelgroep aanspreken. Het aanspreken van jouw doelgroep is één van de belangrijkste functies van een website en door een goed ontwerp zorgen we ervoor dat dit ook gebeurt.

Ik zal je tijdens het gehele proces adviseren en ondersteunen. Door uit te leggen welke keuzes je hebt en welke gevolgen bepaalde keuzes hebben, zorgen we ervoor dat jouw website aan jouw wensen voldoet en kan doen waarvoor deze bedoeld is. Zo hoef jij je hier de komende jaren geen zorgen meer over te maken en maak je een stevige en effectieve start op de arbeidsmarkt.