Ik ben er voor jouw logo en huisstijl

In mijn werk ben ik graag bezig met het ontwerpen van verschillende logo’s en huisstijlen en wil ik deze zo passend en persoonlijk maken. Het ontwerpen van een logo en huisstijl is over het algemeen gebaseerd op de identiteit van een bedrijf of persoon. Een goede huisstijl roept een gevoel van vertrouwen op waardoor mensen eerder voor jouw bedrijf zullen kiezen.

Wat is jouw identiteit?

Het is voor mij belangrijk om een goed beeld te hebben van de identiteit van jouw bedrijf. De identiteit van jouw bedrijf wordt niet bepaald door de buitenwereld, maar het is het beeld dat je van je bedrijf hebt. De identiteit van je bedrijf is datgene wat jouw bedrijf uniek maakt. Het beeld dat de buitenwereld van jouw bedrijf heeft noem je het imago en idealiter wil je dat je imago en identiteit met elkaar overeenkomen. Het is daarom belangrijk dat je je identiteit goed en duidelijk naar buiten brengt want dan is de kans groter dan je imago en identiteit met elkaar overeenkomen.

Een goed logo kost tijd

Het ontwerpen kan behoorlijk wat tijd kosten. Bij het ontwerpen van het logo zal ik veel aan je vragen en ervoor zorgen dat het logo hier op afgestemd wordt. Het belangrijkste doel van een logo is dat je bedrijf snel herkend wordt, maar vooral ook dat mensen je bedrijf onthouden. Een logo zorgt ervoor dat je opvalt en omdat mensen van nature visueel ingesteld zijn, zal een goed logo ook sneller onthouden worden. Er zijn verschillende manieren waarop je een logo kunt maken. De drie vormen die het meest voorkomen zijn een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie van een beeldmerk en woordmerk.

Een beeldmerk is een logo dat enkel bestaat uit een grafisch ontwerp. Hier zit dus geen tekst in verwerkt. Een woordmerk daarentegen bestaat enkel (meestal) de benaming. Er is ook een combinatie mogelijk waarbij een grafisch ontwerp wordt gecombineerd met bijvoorbeeld de naam van het bedrijf of merk. De keuze die je hierin maakt is afhankelijk van verschillende factoren en dit zal in het kennismakingsgesprek ook uitgebreid besproken worden. Vanzelfsprekend kan ik hierin adviseren en kan ik er, indien nodig, ook meer uitleg geven.

Een goed logo heeft inhoud

Een goed logo moet aan verschillende eisen voldoen, waar ik altijd rekening mee houd:

Duurzaamheid: je wilt dat een logo voor langere tijd mee kan en niet ieder jaar veranderd of aangepast hoeft te worden. Je hebt dus bij voorkeur een logo dat niet onderhevig aan trends of mode.

Eenvoudig: dit klinkt misschien raar maar je wilt je logo zo simpel mogelijk houden want als je je logo simpel houdt, kunnen mensen hem sneller herkennen en beter onthouden.

Effectiviteit: een logo heeft een doel en dus moet het doen waar het voor bedoeld is. Je wilt met je logo zoveel mogelijk mensen aanspreken.

Reproduceerbaarheid: hiermee wordt bedoeld dat je je logo op allerlei manieren kunt gebruiken. Het logo moet ook bruikbaar zijn in een kleiner formaat of als fotokopie.

Originaliteit: een origineel logo zorgt ervoor dat jouw bedrijf makkelijker te onderscheiden is van andere bedrijven. Dit is zeker van belang bij bedrijven die in dezelfde bedrijfstak werkzaam zijn als jij. Je wilt niet dat jouw logo lijkt op dat van een ander bedrijf want dan loop je het risico dat mensen jouw bedrijf gaan verwarren met dat andere bedrijf.

Toepasbaarheid: als je een logo laat ontwerpen dan wil je dat waarschijnlijk voor verschillende doeleinden gaan gebruiken. Je logo hangt vaak op de deur, is zichtbaar op je website, op je visitekaartjes en bijvoorbeeld ook op folders en ander marketingmateriaal. Het is daarom belangrijk dat je logo geschikt is voor al deze toepassingen.

Zoals je ziet komt er veel kijken bij het ontwerpen van een logo en ik luister daarom ook goed naar je wensen en doelen. Deze zijn belangrijk voor een goed ontwerp.

Een goede huisstijl geeft vertrouwen

Het is belangrijk om je huisstijl aan te passen op datgene wat je met je bedrijf uit wilt stralen. Je moet daarom een goed beeld hebben van wie je als ondernemer en bedrijf bent en wat je naar de buitenwereld wilt communiceren. Je kunt jezelf afvragen hoe jij naar je bedrijf kijkt, maar je kunt dit ook aan medewerkers vragen. Als je hier een duidelijk beeld van hebt, kun je samen met mij aan de slag. Op basis van het beeld dat je gevormd hebt kunnen er allerlei keuzes gemaakt worden met betrekking tot bijvoorbeeld kleuren en lettertypen. Wil je als bedrijf zakelijk en betrouwbaar overkomen, dan kies je waarschijnlijk voor een strak lettertype in combinatie met bijvoorbeeld blauw, omdat dit een kleur is die een gevoel van vertrouwen oproept bij mensen. Ik kan je hierin adviseren en samen met jou kijken wat het beste bij jouw bedrijf past.

Ik ondersteun je graag tijdens dit proces en zo kunnen we samen op zoek naar het beste logo en de beste huisstijl voor uw bedrijf. Voor meer informatie kunt u geheel vrijblijvend contact opnemen.

De huisstijl: herkenbaar en ondersteunend

Het ontwerpen van een logo voor je bedrijf is een stap in de goede richting maar je kunt ervoor kiezen om dit nog verder door te trekken door een huisstijl te laten ontwerpen. Ook dit kan ik voor je doen. Een huisstijl zorgt ervoor dat je op een consequente manier naar buiten treedt met je bedrijf. Hiermee bedoelen we dat alles wat je naar de buitenwereld communiceert in dezelfde stijl wordt uitgevoerd. Hierbij kun je denken aan je logo, lettertype, kleurgebruik, naam, vormen en beelden. Dit kun je vast laten leggen in een huisstijlgids die ervoor zorgt dat er nooit opnieuw nagedacht hoeft te worden over de stijl waarin iets naar buiten gebracht moet worden. Deze gids geeft handvatten en richtlijnen zodat er altijd een eenduidig beeld van je bedrijf bestaat. Een goede huisstijl ondersteunt jouw positie op de markt en zorgt ervoor dat je als bedrijf herkenbaar bent.