Ook als grafisch vormgever kan ik je helpen

Naast het ontwerpen van een logo, huisstijl en website, kan ik je ook goed helpen bij het omzetten van informatie naar een visuele vorm. Dit richt zich vooral op de vormgeving van dingen zoals drukwerk en multimedia. Ik verzorg dan het ontwerp van de indeling, het kleurgebruik, lettertypes en -grootte, en eventuele illustraties en foto’s. Het is hierbij belangrijk dat alles goed bij elkaar blijft passen en elkaar aanvult.

Ik kan veel voor je betekenen op het gebied van verschillende zaken. Hierbij kun je denken aan het ontwerpen van drukwerk zoals brochures, visitekaartjes en posters. Maar ook het grafisch vormgeven van websites met een huisstijl en beeldmerk, templates voor nieuwsbrieven maken of de bedrijfsstrategieën omzetten naar een visuele weergave in de vorm van een huisstijl, website of communicatietools, vallen onder mijn werkzaamheden. Daarnaast kan ik ervoor zorgen dat de richtlijnen voor een huisstijl vastgelegd worden zodat er nooit onduidelijkheid kan ontstaan over welke stijl er voor iets gehanteerd moet worden.

Grafische vormgeving: persoonlijk en met aandacht

Als grafisch vormgever wil ik vooral één ding bereiken: herkenbaar zijn en een duidelijke boodschap naar de buitenwereld communiceren. Het is belangrijk dat het totaalplaatje klopt en daarom zal ik veel aan je vragen of met je bespreken. Er zijn ook punten waar je misschien zelf al over nagedacht. Deze mag je altijd delen en dan kunnen we samen kijken of deze ideeën aansluiten bij de boodschap van het bedrijf of dat we deze ideeën in het totaalplaatje kunnen verwerken.

De lay-out: een goede basis is het halve werk

De drie bovengenoemde onderdelen bepalen natuurlijk voor een groot deel hoe jouw website, folders of visitekaartjes eruit komen te zien. Maar door deze dingen uit te zoeken en op een hoop te gooien ben je er nog niet. Je wilt dat de informatie overzichtelijk en duidelijk wordt weergegeven en daarom is de lay-out op zichzelf ook heel belangrijk. Vragen waar je hierbij over na kunt denken zijn:

  • Welke indeling wil ik hanteren?
  • Hoe wil ik de teksten uitlijnen?
  • Zijn er teksten die bij elkaar horen?
  • Wil ik gebruik maken van veel witruimtes?

Waarschijnlijk heb je over deze vragen nog niet nagedacht en dat is ook niet vreemd. Het zijn echter wel de dingen waar ik me ook mee bezig houdt. Elk element in de grafische vormgeving heeft een functie en hoe beter de vormgeving gekozen wordt, hoe beter het effect. Wanneer je bijvoorbeeld teksten hebt die bij elkaar horen, kan het slim zijn om die naast elkaar te zetten. Hierdoor schep je het idee dat er een verband is tussen twee teksten. Als er tussen twee teksten geen verband is, kun je ze bijvoorbeeld beter verder uit elkaar zetten.

Het belang van de juiste letters

Ik zal samen met je gaan kijken naar lettertypes en eventueel ook de groottes hiervan. Iedereen is bekend met de hoeveelheid lettertypes in Word en er zijn er nog veel meer. Met het lettertype dat je kiest, kies je ook weer voor een bepaalde uitstraling. Wil je betrouwbaar en zakelijk overkomen, kies je voor een strak lettertype. Maar ben je een creatief bedrijf, dan wil je wellicht een speelser en creatiever lettertype. Door te kiezen voor een ‘handgeschreven’ lettertype creëer je een persoonlijk en warmer gevoel. Ongeacht welk lettertype je kiest is het altijd verstandig om te controleren of het door jou gekozen lettertype ook leesbaar is. Ik zal dit vanzelfsprekend ook altijd controleren.

De kracht van beeldmateriaal

Wat ook een belangrijk onderdeel van de grafische vormgeving is, is het gebruik van beeldmateriaal. Eén goede foto of illustratie kan namelijk meer zeggen dan een lang verhaal. Daarom is het belangrijk dat het beeldmateriaal zorgvuldig wordt uitgekozen en aansluit bij wat je wilt vertellen. Door de juiste foto’s te gebruiken kun je ook het gedrag van mensen beïnvloeden waardoor zij jouw bedrijf onthouden of onbewust overgehaald worden om jouw producten te kopen. Ik zal samen met jou bespreken welk beeldmateriaal het beste bij jouw bedrijf past.

Het belang van kleur

Kleurgebruik is een belangrijk onderdeel en zal door de grafisch ontwerper nooit lichtzinnig worden opgevat. Een kleur is vaak iets wat het eerste opvalt en roept vaak meteen (onbewust) een bepaald gevoel bij mensen op. Welke kleuren je dus gaat gebruiken, is ontzettend belangrijk. Blauw roept bij mensen bijvoorbeeld een gevoel op van loyaliteit en betrouwbaarheid terwijl oranje een gevoel van warmte geeft en geel vaak geassocieerd wordt met creativiteit en vrolijkheid. Als je weet wat je met je bedrijf wilt uitstralen, kun je het kleurgebruik hierop afstemmen. Daarnaast wil je niet te veel kleuren gebruiken zodat het rustig en overzichtelijk blijft.

De kracht van witruimte onderschat

De witruimte is iets wat vaak vergeten wordt maar eigenlijk ontzettend belangrijk is. Het effect van witruimte zie je goed terug in een minimalistische website. Witruimte geeft overzicht en rust. Daarnaast kun je door het gebruik van witruimte op een simpele manier aangeven wat wel of niet bij elkaar hoort.

Hoe kan ik jou helpen?

Dit is een belangrijke vraag want jouw wensen zijn het belangrijkste onderdeel en startpunt van het proces. Omdat ik als zelfstandig grafisch vormgever werk, betekent dit dat je altijd contact hebt met mij. Hierdoor houden we de lijntjes kort en de communicatie duidelijk. Waar je bij een bureau vaak te maken hebt met een ontwerper, eventueel een vormgever en een DTP’er, worden deze werkzaamheden allemaal door mijzelf uitgevoerd. Ook de DTP werkzaamheden, de opmaak van drukwerkbestanden en het drukklaar maken van producten, besteed ik niet uit.

 

Hierdoor zorg ik ervoor dat het ontwerp precies bij jou past en persoonlijk is en dat er alle tijd en aandacht is voor jouw wensen. Deze wensen vertaal ik door mijn passie en kennis naar een mooi en persoonlijk eindproduct. Heb je vragen of wil je graag meer advies, dan mag je altijd contact met me opnemen. Wil jij door middel van grafische vormgeving het totaalbeeld van jouw bedrijf compleet maken, neem dan contact op en ik ga met plezier voor je aan de slag.